Wedstrijden

Competitie is een belangrijk onderdeel van de werking van onze club. Wedstrijddeelname is dan ook een must, maar de nadruk ligt voornamelijk op deelname en niet op resultaat. In de winter worden het veldlopen en de indoorwedstrijden naar voren geschoven, in de zomer is het deelnemen aan pistewedstrijden het doel. Regelmatig deelnemen aan wedstrijden wordt dan ook beloond.

We streven ernaar dat onze leden op jaarbasis deelnemen aan:

• minstens 12 wedstrijden voor benjamins, pupillen en miniemen;
  • minstens 10 wedstrijden vanaf cadet.

Waarom deelnemen aan wedstrijden :

• om regelmatig de opgedane technische en fysieke vaardigheden te testen;
  • deelname aan minimum 12 (of 10 vanaf cadet) wedstrijden levert een inschrijvingskorting van  € 20,00 op voor  het volgende seizoen;

Nieuwe leden zijn tijdens hun eerste seizoen vrijgesteld van deze evaluatienorm maar worden aangemoedigd om na een inloopperiode (ongeveer 6 maanden)  actief deel te nemen aan het club- én wedstrijdgebeuren.

Wedstrijdplanning

Bij aanvang van het winterseizoen en het zomerseizoen zal er telkens een algemene wedstrijdkalender opgesteld worden. Het staat de atleten vrij om ook andere wedstrijden te bezoeken. De Vlaamse atletiekkalender kan men raadplegen op www.atletiek.be

Hierdoor kan de atleet NIET aangeven dat hij/zij niet op de hoogte is van het wedstrijdgebeuren in Limburg, Vlaanderen of Wallonië (www.lbfa.be).

Hoe deelnemen aan een wedstrijd?

Op onze wedstrijdkalender is aangegeven welke wedstrijden er in de buurt georganiseerd worden. Bij sommige daarvan zijn een aantal trainers van onze club aanwezig. Heb je nog nooit aan een wedstrijd deelgenomen, kies dan zeker één van deze wedstrijden uit om voor het eerst deel te nemen. Probeer steeds 45 minuten tot 1u voor de start van je proef  aanwezig te zijn om jezelf goed op te warmen. Het opwarmen voor én uitlopen na de wedstrijd, zijn even belangrijk als de wedstrijd zelf. De resultaten van een wedstrijd zijn na afloop terug te vinden op de website van de organiserende club.

Je persoonlijk startnummer

Na je inschrijving bij onze club, ontvang je een persoonlijk startnummer. Dit startnummer is geldig voor een volledig seizoen (1 nov. tot en met 31 okt.) en moet je altijd bij je hebben als je aan een wedstrijd wil deelnemen. Het wedstrijdnummer moet altijd VOORAAN gedragen worden. Enkel bij hoog- en polsstokspringen mag de atleet kiezen (!). Verder draag je tijdens een wedstrijd ook altijd verplicht je wedstrijdtruitje. Bij podiaverschijningen is dit ook verplicht te dragen!

Mocht je ooit op een wedstrijd aankomen en merken dat je jouw nummer niet bij je hebt, dan kan je op het wedstrijdsecretariaat een vervangnummer krijgen. Dit nummer is slechts geldig op die welbepaalde wedstrijd.

Inschrijven voor deelname aan een wedstrijd

Bij een pistemeeting moet je jezelf inschrijven voor elke proef waaraan je deelneemt. Voor alle wedstrijden zal je via www.atletiek.nu op voorhand moeten inschrijven.

Atletiek.nu is een administratie software waar bijna alle Vlaamse atletiekclubs mee werken. Je kan hier ook uitslagen en persoonlijke records van de atleten terug vinden.

Veldlopen

Ook bij veldlopen schrijf je jezelf op voorhand in via Atletiek.nu. Bij het overschrijden van de aankomstlijn wordt de qr-code op je borstnummer gescand door de juryleden om jouw prestatie in de uitslag op te nemen.

Bij begeleide wedstrijden kan je terecht bij de trainer voor een gezamenlijke opwarming. Alle veldlopen van het Limburgs Cross Criterium (LCC) worden door een jeugdtrainer begeleid.

Wat neem je mee naar een wedstrijd?

• Je startnummer en veiligheidsspelden om het nummer vast te hechten;
  • Wedstrijdtruitje (singlet/topje) van de club;
  • Een T-shirt om onder je singlet te dragen bij koud weer (veldloopwedstrijden)
  • Spikes met pinnen
    – van 6mm voor pistewedstrijden en indoorwedstrijden
    – van 9mm of 12mm voor veldloopwedstrijden
  • Sweater of training (voor je opwarming en het uitlopen)
  • Regenkledij/reservekledij
  • Voldoende drank (water)
  • Eventueel douchegerief voor na de wedstrijd

Begeleiding

De club maakt voor het winterseizoen en het zomerseizoen een planning op van wedstrijden waarbij er begeleiding voorzien wordt. Dit wil zeggen dat er 1 of meerdere trainers tijdens deze wedstrijd aanwezig zijn.

De begeleiding zorgt voor een gemeenschappelijke opwarming (ongeveer een half uur voor het begin van de eerste proef).

In het winterseizoen begeleidt de aanwezige trainer ook de atleten (vanaf pupillen) tot bij de start en geeft tips/aanwijzingen.

In het zomerseizoen zorgt de aanwezige trainer ervoor zoveel mogelijk de aanwezige atleten te begeleiden tijdens hun proeven. Maar er zijn op een pistewedstrijd veel proeven (op hetzelfde moment) en dikwijls ook veel atleten, dus kan het zijn dat de trainer niet overal bij kan zijn. De trainer mag tijdens de opwarming/ inwerpen/ inspringen/… bij de atleten zijn en tijdens de proeven moet ook de trainer achter de borstwering coachen.

Indien er specifieke vragen of noden zijn, spreek gerust de aanwezige trainer aan.

Waardering prestaties

Naast de prestatiewaarderingen van de federatie en het provinciaal comité  hebben wij als club ook eigen prestatiewaarderingssystemen.